آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

برخی بر این گمان هستند که استفاده از سوتین در خانم‌ها، باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود. برای مثال برخی از افراد و متخصصین بر این باورند که استفاده از سوتین باعث ایجاد سرطان در خانم‌ها خواهد شد. در این مقاله بر آن شدیم که پاسخی کامل به این پرسش دهیم که آیا بستن سوتین باعث سرطان سینه می‌شود؟ با ما همراه باشید.

دلیل این باور این دست از افراد آن است که سوتین با سیم‌های زیرین، جریان لنفاوی در زیر سینه‌ها را دچار اختلال می‌کند و از آن ممانعت به عمل می‌آورد. نتیجه این اختلال در جریان رگ‌های لنفی، ایجاد عفونت به طبع آن بروز سرطان خواهد بود.

آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟
آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

بستن سوتین و ارتباط آن با سرطان

طبق برخی از شایعاتی که در بستر اینترنت و فضای مجازی گسترش یافته، استفاده از سوتین توسط خانم‌ها می‌تواند یکی از دلایل بروز مشکلاتی مثل سرطان سینه باشد. توجه داشته باشید که سرطان سینه دلایل مختلفی از جمله سبک زندگی و انتقال ارثی دارد. این بدان معناست که دلیل قطعی و حتمی سرطان سینه الزاما بستن سوتین نیست. این باور و گمان آیا بستن سوتین باعث سرطان می شود یا خیر نیز از دیرباز در بین عامه مردم وجود داشت.

کتابی که توسط “سیدنی راس سینگر و سوما گریسمایر” به نام “لباسی برای کشتن” در سال ۱۹۹۵ به تحریر در آمد و منتشر شد نیز بر قدرت این تفکر و باور دامن زد. طبق ادعای سیدنی راس سینگر و سوما گریسمایر، زنانی که در طی شبانه روز بیشتر از ۱۲ ساعت از سوتین استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

دلیل قطعی و حتمی سرطان سینه الزاما بستن سوتین نیست!

بررسی علمی سرطان ناشی از بستن سوتین

انجمن سرطان آمریکا، تحقیقات کامل و جامعی را برای پاسخ به این شایعه و باور به عمل آورده است. طبق مطالعات انجمن سرطان آمریکا، اصلا مایعات بدن به سمت سیم‌های زیرین حرکت نمی‌کنند. واقعیت امر آن است که مسیر حرکت مایعات بدن رو به سمت بالا و غدد لنفاوی زیر بغل است. بنابراین، شواهد و دلایل کافی و منطقی مبنی بر این که سوتین سرطان ایجاد می‌کند وجود ندارد. این تحقیقات اثبات می‌کند که سوتین‌های با سیم و استفاده از سوتین در شب و موقع خواب از دلایل سرطان نیستند.

آیا نقش اضافه وزن و چربی باعث سرطان سینه می‌شود؟

زنانی که دارای اضافه وزن و چربی زیاد هستند به طبع داری سینه‌های بزرگتر و درشت‌تری هستند. اضافه وزن و چربی زیاد می‌توانند با فشار بر جریان حرکت مایعات لنفی، خطر بروز سرطان را ایجاد کنند. افرادی که سینه‌های بزرگتری دارند، به طبع از سوتین‌های سیم‌دار استفاده می‌کنند و امکان ابتلا به سرطان سینه را دارند. این به آن معنا نیست که استفاده از سوتین در این افراد دلیل ایجاد سرطان سینه است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی مطالعه‌ای با مشارکت زنان یائسه‌، ۱۰۰۰ زن که با سرطان سینه دست و پنجه نرم می‌کنند و ۵۰۰ تن از زنانی که سرطان سینه نداشتند، انجام شد. طبق نتایج این مطالعه هیچ موردی که اثبات کند بین پوشیدن سوتین و سرطان رابطه‌ای وجود دارد یا خیر به دست نیامد. به زبانی دیگر نتیجه این مطالعه، دلیلی مبنی بر ایجاد سرطان بر اثر استفاده از سوتین وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: چه شورت و لباس خوابی بپوشیم؟

دلایل بروز سرطان سینه

تا به این جای مقاله متوجه شدیم که پوشیدن یا نپوشیدن سوتین نقشی در بروز خطر سرطان سینه در بانوان ندارد. اما شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که دلیل اصلی سرطان سینه چیست؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که سرطان سینه هیچ دلیل اصلی ندارد. در واقع مجموعه از عوامل، خطر ایجاد و بروز بیماری سرطان سینه را افزایش می‌دهند که در ادامه به طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت.
سرطان سینه صرفا به دلیل بستن سوتین اتفاق نمی‌افتد.
– سبک زندگی

مهمترین دلیلی که می‌تواند نه تنها باعث سرطان سینه بلکه موجب ایجاد بیماری‌های مختلف شود، سبک زندگی افراد است. میزان استرس، نوع برخورد با مشکلات، نوع دیدگاه نسبت به زندگی، نوع و میزان غذا خوردن در شبانه روز به طور کلی سبک زندگی افراد را می‌سازند. طبق تحقیقات، هر چقدر افراد دارای استرس و تنش باشند و به زبان ساده زندگی را برای خود سخت کنند، سرطان بیشتر در کمین آن‌ها می‌نشیند.
– سن و جنسیت

غالب افراد جامعه بر این گمانند که فقط زنان سال خورده به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. ما به شما می‌گوییم که این یک باور کاملا غلط است که در بین عامه مردم جامعه در گردش است. جالب است بدانید که مردان نیز گاها با سرطان سینه مواجه می‌شوند. غالب افرادی که سرطان سینه دست و پنجه نرم می‌کنند، زنانی هستند که سن آن‌ها بالای ۴۰ سال است. در نظر داشته باشید که احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه در ۷۰ سالگی قوت می‌گیرد.
– سابقه خانوادگی

به طور کلی برخی از بیماری‌ها مثل دیابت، بیماری‌های کلیوی و قلبی، از طریق وراثت به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. بایستی بگوییم که سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه نیز از این امر مستثنی نیست. طبق نتایج مطالعات و آزمایشات مختلف در سال‌های اخیر، داشمندان پی بردند که افرادی که مادر، خواهر و حتی دخترشان مبتلا به سرطان سینه هستند ۲ برابر سایر افراد خطر ابتلا به سرطان سینه آن‌ها را تهدید می‌کند. هر قدر که تعداد نزدیکان درجه یک که مبتلا به سرطان سینه هستند افزایش یابد، احتمال بروز سرطان سینه در فرد بیشتر خواهد شد.

آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟
آیا بستن سوتین باعث سرطان میشود؟

سایر دلایل بروز سرطان سینه

همان طور که ذکر شد، دلایل زیادی وجود دارند که باعث بروز سرطان سینه خواهند شد. علاوه بر سبک زندگی، سن و جنسیت و سابقه خانوادگی، دلایل دیگری برای ایجاد خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد:

هورمون‌ها
تغییرات و اختلالات پستان
جهش ژنی
وزن
بارداری بالای ۳۰ سالگی
مصرف سیگار، الکل و مخدر
اشعه‌های مضر و رادیو اکتیو
مواد خوراکی

بیشتر بخوانید: انواع مایو چیست؟

سوتین چه ضررهایی می‌تواند داشته باشد؟

با توجه مطالبی که در بالاتر بیان شد دریافتیم که سوتین‌ها نمی‌توانند عامل ایجاد سرطان سینه در خانم‌ها باشند. با این حال بر هیچ از افراد و متخصصین پوشیده نیست که یک سوتین نامناسب می‌تواند عوارض و ضررهایی را به دنبال داشته باشد. بسیاری از افرادی به نحوی با سوتین خو گرفته‌اند که گویی بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند و استفاده از آن را برای خود یک ضرورت می‌دانند. سوتین‌ها می‌توانند بر زیبایی و آراستگی ظاهری بانوان بیافزایند، اما اگر از یک سوتین نامناسب استفاده کنید ممکن با مشکلاتی از قبیل سر درد، تنگی نفس، آسیب‌های پوستی دست و پنجه نرم کنید.
بستن سوتین می‌تواند باعث بروز برخی اتفاقات ناخوشایند و حتی بیماری شود.
– سر درد

به دلیل فشاری که بند سوتین به گردن شما ممکن است وارد کند، گاها شما به سر دردهای ضربان دار مبتلا می‌شوید. یک سوتین نامناسب و غیر استاندارد باعث می‌شود شما فشاری غیر واقعی و بسیار خطرناک را روی گردن و شانه‌های خود تجربه کنید.
– تنگی نفس

زمانی که شما یک سوتین تنگ و غیر هم سایز با سایز اصلی خود را استفاده کنید، فشار زیادی را به قفسه سینه خود وارد می‌کنید. این فشار باعث آن می‌شود که حرکت دنده‌های قفسه سینه شما محدودتر شود و تنفس را برای شما سخت‌تر کند.

سوتین تنگ باعث می‌شود که شما یک دم و بازدم با عمق بسیار کمتر از نیاز خود را تجربه نمائید. همین امر موجب آن می‌شود که شما احساس تنگی نفس کنید و به صورت مستقیم اکسیژن رسانی کامل به سایر اندام‌های خود را دچار اختلال کنید.
– آسیب‌های پوستی

جنس پارچه و سایز سوتین باعث می‌شود که پوست شما به شدت آسیب پذیر شود. اگر پوست شما با نوع جنس پارچه مورد استفاده در سوتینی که انتخاب کرده‌اید سازگاری نداشته باشد، ممکن است آسیب‌های پوستی خاصی را تجربه کنید.

یکی از این آسیب‌های پوستی می‌تواند جوش و آکنه و ضخیم شدن پوست شما باشد. در صورتی که شما از یک سوتین با سایز کوچک‌تر از سایز اصلی سینه خود استفاده کنید، فشار زیادی را روی پوست ناحیه سینه خود وارد می‌کنید. علاوه بر آن خون و اکسیژن رسانی به پوست شما با اختلال مواجه ‌خواهد شد. این اختلال دلیلی بسیار محکم برای ایجاد بیماری‌های پوستی خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله پاسخی کامل به شایعه آیا بستن سوتین باعث سرطان سینه خواهد شد یا خیر، دادیم. متوجه شدیم که طبق مطالعات و آزمایش‌های مختلفی که در سراسر دنیا انجام شده است، میزان مدت زمان استفاده از سوتین هیچ رابطه‌ای با سرطان سینه ندارد.

دلایلی که باعث می‌شوند سرطان سینه به وجود بیاید عبارت‌اند از: سن و جنسیت، وراثت، اولین بارداری بالای ۳۰ سالگی و اختلالات هورمونی و سبک زندگی. بستن سوتین شاید عامل ایجاد سرطان سینه در بانوان نباشد، اما به طور کلی اگر سایز و جنس پارچه مناسبی نداشته باشد، می‌تواند ضررهایی را به همراه داشته باشد.

مقاله مرتبط: گن لاغری چیست؟

سوالات متداول

آیا سوتین باعث سرطان می‌شود؟

خیر؛ همان طور که در این مقاله به طور مفصل بیان شد، سوتین باعث سرطان سینه نخواهد شد.

سوتین فنر دار مشکل ایجاد می‌کند؟

در صورتی که فشاری روی گردن و قفسه سینه وارد نکند و حساسیت پوستی ایجاد ننماید، مشکلی پیش نخواهد آورد.

دلیل اصلی سرطان سینه چیست؟

اختلال و جهش ژنی در سلول‌های سینه، ایجاد سرطان سینه می‌کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.